De ongezonde ramadan

De gezondheidsvoordelen van de ramadan zijn veelvuldig door de wetenschap beschreven, maar wat zijn de gevolgen van een ongezonde ramadan voor je lichaam?

Ramadan is een maand van vasten, van je begeertes trainen en te denken aan het wereldlijke en spiritueel goeden. Natuurlijk letten wij als Muslim-Fitters heel goed op wat wij eten in de avond uren. We proppen ons niet vol met iftar en eten gezond met suhoor…. Of toch niet?

In een gemeenschap waarin er vele gezondheidsproblemen heersen (85% van de vrouwen in Egypte heeft overgewicht, om maar even wat te noemen) blijkt dat de ramadan niet altijd gewichtsverlies hoeft te betekenen.

In een studie naar 173 Saudische families bleek dat 1/5de tijdens de ramadan aankwam en een 2/3de deel na de ramadan de cijfers op de weegschaal zag stijgen.[1]

Maar hoe erg is het nu eigenlijk om ongezond te leven tijdens de ramadan?
Een groep wetenschappers had 18 proefpersonen de opdracht gegeven om gedurende 1 maand de lichaamsbeweging te beperken en de voedselconsumptie, van voornamelijk junk food, te verhogen.[2]
(Meer junkfood en minder beweging gedurende een maand… Klinkt bekend?)

Het resultaat:
– Na 4 weken kwam de testgroep gemiddeld 6 kg aan in lichaamsgewicht, terwijl de controle groep (die   normaal aten en bewogen) niks aankwamen.
– Na 6 maanden had de test groep 50% van deze 6 kg weer verloren, echter waren ze allemaal nog  steeds zwaarder als bij de start.
– Na 12 maanden was het gewicht van de deelnemers nog steeds hoger dan bij aanvang van het  onderzoek.
– na 2,5 jaar was het gewicht van de controle groep nog ongeveer het zelfde, echter het gewicht van
de testgroep was verder gestegen. Het gemiddelde gewicht van de testgroep was bij aanvang 67,5 kg,  aan het eind van het onderzoek was dit gestegen naar een gemiddelde van 72,5 kg.
– Het vetpercentage was bij de testgroep van 20% naar 24% in de ongezonde maand, na 12 maanden   was dit gezakt naar 22,6%.

Dit onderzoek geeft mooi aan dat een ongezonde levensstijl, ook al is het maar voor een korte periode, serieuze gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Het is dus belangrijk dat wij het idee van het vasten met ons mee brengen, bij het verbreken ervan. Ramadan staat voor het trainen van je begeertes, tijdens en na het vasten. Slechte voeding en een gebrek aan lichaamsbeweging zijn de voornaamste factoren van de stijging in het lichaamsgewicht gedurende en na de Ramadan.

De nieuw verworven kilo’s gaan helaas niet zo snel weg als dat ze gekomen waren. Na 12 maanden was het extra gewicht aardig afgenomen, net op tijd voor de volgende Ramadan.

Behandel de Ramadan als de heilige maand die hij is, geef je spiritualiteit de beste ondersteuning die het kan hebben: een goede fysiek gezondheid.

Vragen over voeding en training in de maand Ramadan?
Lees onze andere artikelen of neem contact met ons op!

1. Bakhotmah, B. A. (2011). The puzzle of self-reported weight gain in a month of fasting (Ramadan) among a cohort of Saudi families in Jeddah, Western Saudi Arabia. Nutrition journal, , 84.

2. Ernersson, A., Nystrom, F. H., & Lindström, T. (2010). Long-term increase of fat mass after a four week intervention with fast food based hyper-alimentation and limitation of physical activity. Nutrition & metabolism, , 68.