Simpel naar een hoger imaan en een goede gezondheid

In de naam van Allah, Al Ba’ith (Hij die zaken in beweging brengt, die het passieve of afwezige actief en aanwezig maakt), Al Fattaah (de opener).[1] Ik zie het bij moslims en niet-moslims, het is een obstakel bij mijn trainees en ik erger me er aan bij mijzelf. Ook al ken ik jou niet, toch durf ik te stellen jij er ook last van hebt.

Slechte gewoontes!
Te laat opblijven, gebeden niet (op tijd) bidden, werk/studie uitstellen tot het laatste mogelijke moment (resultaat = onnodige stress), teveel snoepen. Ik kan uren door gaan met het opnoemen van slechte gewoontes.

Er zijn 3 manieren hoe je slechte gewoontes kan veranderen:

Teleurstelling en pijn
Deze methode is het meest effectief, echter wens ik dit voor niemand.
Dit is het moment dat de dokter je vertelt dat je hart- en/of vaatproblemen hebt gekregen door je overgewicht. Het moment dat je studie vertraging oploopt omdat je die ene toets niet haalde, waarvoor je achteraf toch weer te weinig geleerd had.

Dit zijn momenten dat mensen ineens de motivatie vinden om hun leven te beteren en aan de slag te gaan. Wij hebben het echter zo makkelijk in deze maatschappij, dat mensen hun gewoontes heel lang kunnen volhouden voor ze tegen zo’n situatie aanlopen.

Dwang
Je krijgt een brief van je werk: een officiële waarschuwing dat je gedrag moet veranderen of je vliegt er uit. Je wordt aangehouden door de politie voor te hard rijden, bij het volgende strafpunt mag je jouw net behaalde rijbewijs inleveren. Of het ergst, Allah subhanahu wa ta’ala heeft iets verboden verklaard en jouw gedrag zou tot een bestraffing kunnen leiden.

Externe krachten moeten erg groot zijn wil het een gedragsverandering afdwingen. Externe motivatie ontstaat bijna altijd om een bestraffing te ontlopen in plaats van een positief doel te bereiken (en dus winst te behalen).

Goede gewoontes creëren
Dit is de makkelijkste, meest winstgevende methode die naast het gebrek aan negativiteit, voldoening en geluk met zich mee brengt. De vraag is dan ‘waarom doet niet iedereen dit?’.

Het mislukken in gedragsverandering heeft na genoegen altijd te maken met onwetendheid over de juiste methodiek. Mensen maken grootse plannen! Raken gemotiveerd van hun eigen ideeën, echter om een paar weken/maanden later te realiseren dat ze weinig tot geen progressie hebben gemaakt.

Dit is een probleem waar ik zelf veel tegen aan loop (en met mij vele anderen). Ik begin enthousiast, ik verbeter mijn gedrag, krijg een (minimale) tegenslag en laat gelijk mijn progressie vallen. Dit allemaal omdat ik de basis vergeet, vooral ik aan de bouw van mijn karakter begin.

De basis van verandering
succes_ahead_shutterstock_66104728-800x600

1. Wat is mijn slechte eigenschap?
Het is gemakkelijk om iets te noemen wat je beter zou kunnen doen. Het is lastig om een karakter eigenschap aan te pakken die er daadwerkelijk toe doet. Iemand met zware obesitas komt tot de conclusie dat hij beter voor zichzelf moet zorgen, vervolgens kiest hij ervoor om zijn tanden beter te poetsen. Nu is dit zeker een begin, maar de vraag is of hij hiermee zijn grootste probleem oplost?

2. Wat wil ik bereiken?
Veranderen kost energie, het zelfde blijven niet. Je einddoel maakt of breekt je veranderingsproces. Je einddoel moet passie hebben, het moet veel opleveren en het moet tot je verbeelding spreken. Minderen met Facebook omdat je batterij van je telefoon zo snel op gaat, niet heel erg spannend. Minder tijd besteden aan Facebook zodat je meer tijd kan besteden aan zelf ontwikkeling en daarmee jouw leven meer inhoud en waarde kan geven, daar is een bron van energie!

3. Intentie. Waarom doe ik dit en voor wie?
Als moslim zou je denken: ‘Ah, die is gemakkelijk. Voor Allah natuurlijk!’
Het klopt dat het verschil tussen een daad en een daad van aanbidding niet meer is dan de intentie die er achter zit. Echter de weg naar succes is het uitdiepen van je intentie. ‘Omwille van Allah’ is niet specifiek. Om een intentie extra kracht bij te zetten is een gedetailleerde omschrijving nodig. ‘Ik wil starten met sporten om mijn gezondheid te verbeteren, een geschenk dat ik heb gekregen van Allah. Ik kan hierdoor een betere vader zijn er langer zijn voor mijn kinderen. Ik volbreng hiermee mijn taak als vader die Allah subhanahu wa ta’ala mij heeft toevertrouwd, dit allemaal door Zijn richtlijnen te volgen voor een goed en gezond leven.’

Dit zegt al een stuk meer dan alleen ‘voor Allah’. Probeer in je intentie altijd te beschrijven waarom je het doet, wie het positief beïnvloed (hoe meer mensen dit zijn, des te meer motivatie voor jou) en koppel jouw verandering aan specifieke aspecten van ons geloof.

Weet dat Allah subhanahu wa ta’ala het begin en het eind van jouw veranderingstraject is. Hij geeft je het idee om te veranderen, hij schenkt je resultaat. Het enigste wat jij hoeft te doen is hard te werken en op de schepper te vertrouwen.

4. Plan je doelstelling
Nu komt de actie. Je weet (stap 1) wat je begin situatie is, je weet (stap 2) waar je naar toe wilt en je weet (stap 3) waarom je dit wilt.

Nu moet er gekeken worden naar wat er tussen jou en je doelstelling staat. Welke obstakels moet je aanpakken en hoe ga je dat doen. Bedenk voor jezelf wat je moet doen om je doelen te veranderen (bijvoorbeeld tanden poetsen) en wat je hier normaal van weerhoudt (laat opblijven en daardoor te moe om je tanden te poetsen).

5. Begin zo klein mogelijk
Weet je hoe je doelen bereikt? Door niet te mislukken!
Jij kan er heel gemakkelijk voor zorgen (met de hulp van Allah) dat je nooit meer faalt in het veranderen van je gedrag.

Dit is dan eigenlijk ook het juweel van dit artikel. Als je één deel zou moeten onthouden van deze tekst, laat het dan deze zijn. Begin zo klein mogelijk!

Gedragsverandering mislukt bij het niet halen van doelstellingen. Wil je beginnen met je tanden flossen? Je eerste stap is iedere dag één tand flossen, ja ééntje maar! Je moet je stappen naar je einddoel zo ongelofelijk simpel maken dat het praktisch onmogelijk is om het niet te halen. Het klinkt misschien stom en je denkt bij jezelf ‘ik kan echt wel wat meer aan’. Ik geloof je, maar zet je eerste stap naar je einddoel toch maar even zo laag als maar kan.

Een voorbeeld: veel van ons hebben ooit in ons leven besloten om te het boek van Allah te gaan memoriseren. We hadden een ‘redelijke’ hoeveelheid gekozen die we iedere dag/week gingen memoriseren, bijvoorbeeld een halve pagina per week. Het gaat prima, voor een maandje althans, voor mij gaat het zo vaak. Zodra we een keer druk zijn, we hebben stress, dan skippen we een keer een dagje. Doel niet gehaald voor deze week, jammer, volgende week pakken we het weer op! Dit herhaalt zich paar keer tot we tot de veronderstelling komen: ik heb deze week helemaal geen quran gelezen.

Wat als je eerste stap ‘iedere dag 2 woorden memoriseren’. 2 woorden, het klinkt absurd!
Maar als je gaat uitrekenen zou je met 2 woorden per dag meer memoriseren dan met 2 mislukte pogingen per jaar van een pagina per week. Hoe? Als je tijd hebt memoriseer je meer, misschien zelfs wel die halve bladzijde per week. Maar het grote verschil: je stopt niet.

Doelen behalen = niet falen

Ieder doel dat je behaalt: een stap vooruit in je proces
Ieder doel dat je niet haalt: eerder een stap terug dan alleen maar een stagnatie.

Conclusie
Weet welke gewoonte je gaat veranderen naar wat voor gewenst gedrag. Waarom doe je dit en waarom wil je dit? En als je weet hoe je dit gaat doen, begin er aan zonder te mislukken!

  1. Betekenis van de namen zijn afkomstig uit: Van Ael, S. (2015). Leven in het licht van Allâh’s namen. cursushandleiding 99 namen van Allah. CIO2