Vitamine D: een probleem voor de moslimgemeenschap

Een chronisch tekort aan energie, verminderde spierkracht, verlaging van je testosteron, sneller ziekt worden, slechte opname van calcium, zinc en magnesium, zwakke botten en obesitas. Klinkt dit aantrekkelijk? Nee, dat dacht ik al.

Toch zijn dit gevolgen van een tekort waar veel mensen last van hebben in Nederland, met in het bijzonder de islamitische gemeenschap. Het tekort waar we over praten is het gebrek aan vitamine D. Vitamine D is een groep van in vet oplosbare prohormonen, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 (de plantaardige vorm) en vitamine D3 (de dierlijke vorm) zijn.

Het tekort aan vitamine D is serieus. Één op de drie kinderen in Nederland1 (meer dan de helft bij Marokkaanse en Turkse kinderen)2 en meer dan de helft van de volwassenen in Nederland heeft te maken met een vitamine D tekort3. De oorzaken hiervan liggen in afname van vitamine D in ons eten, slechte opname in je lichaam en het tekort aan direct contact met zonlicht.

Moslims en vitamine D
Risico factoren voor het ontwikkelen van vitamine D tekort zijn o.a.:

  • Overgewicht
  • Donkere huidskleur
  • Dragen van bedekkende kleding (weinig huidcontact met zonlicht)
  • Binnen werken/weinig direct contact met zonlicht

Met deze risicofactoren in je achterhoofd kan je begrijpen waarom moslims een grotere kans hebben op een vitamine D tekort dan autochtonen Nederlanders. Het dragen van hoofddoek of lange kleding (dus ook bij mannen), overgewicht en het hebben van een donkere huidskleur zijn allemaal van invloed op je opname van Vitamine D.

Omdat het erg lastig is om voldoende (laat staan optimale) hoeveelheden vit. D binnen te krijgen via alleen je voeding is het slim om het te supplementeren.

Dosering
Maximale dosering in Nederland ligt op 25 microgram (weergegeven als ug of mcg, andere eenheid is 1000IU), echter er is een overvloed aan wetenschappelijk onderzoek en adviezen die hogere dosissen voorschrijven.

Uit onderzoek is gebleken dat 50-100ug (2000-4000IU) 4 veilige en veel effectievere doseringen zijn om je vitamine D gehalte te boosten. Mijn advies is om rekening te houden met de seizoenen: neem in de zomer minder (meer zon) dan in de winter (minder zon).

Bij personal coaching klanten merk ik dat in de zomer een dosering van 50ug (2000IU) vaak voldoende is om goede energie niveaus en sport resultaten te behalen. In de winter kan je kiezen voor een hogere dosering van 100ug (4000IU) als je toch merkt dat je last hebt van een ‘winter dipje’.

unnamed


1
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/20/een-op-de-drie-kinderen-heeft-vitamine-d-tekort/#

2 http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3917231/2015/03/20/Allochtone-kinderen-vaker-vitamine-D-tekort.dhtml

3 https://www.ntvg.nl/artikelen/hoge-prevalentie-van-vitamine-d-deficientie-zuidwest-nederland

4 http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/efsa-verhoogt-vitamine-d-advies

Een reactie op “Vitamine D: een probleem voor de moslimgemeenschap

  1. Pingback: 3 supplementen die ik iedereen voorschrijf! - Muslim Fit

Reacties zijn gesloten.